یک پیچ دک موفق باید بتواند در مدت زمان کوتاهی، معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه، ایده کسب و کار را بهشکلی منسجم و مقتضی به سرمایهگذاران ارائه کند. بنابراین، پیچ دک باید حاوی مهمترین اطلاعات در مورد محصول، بازار هدف، مزیت رقابتی، تیم اجرایی، مدل درآمدی و پیشبینی مالی باشد.
استفاده از پیچ دک برای جلب سرمایهگذاری، از اوایل دهه ۱۹۹۰ و همزمان با رشد شرکتهای نوپای تکنولوژی شروع شد. در آن زمان، شرکتهای جوان نیاز داشتند تا در مدت زمان کوتاهی، ایده و پتانسیل رشد خود را به سرمایهگذاران اثبات کنند. پیچ دک ابزار مناسبی برای این منظور بود.
امروزه پیچ دک به یک استاندارد طلایی برای ارائه ایدههای کسب و کار به سرمایهگذاران تبدیل شده است. علاوهبر استارتاپها، شرکتهای بزرگ نیز برای جلب سرمایهگذاری در پروژههای جدید از پیچ دک استفاده میکنند.
بایدها و نبایدهای تهیه یک پیچ دک استاندارد
بسیاری از کارآفرینان در زمان تهیه پیچ دک دچار اشتباهات فاحشی میشوند. اگر میخواهید در این دسته از افراد نباشید؛ نبایدهای زیر را در زمان تدوین این ارائه در نظر بگیرید:
به جای این نبایدها، حتما از نکات مثبت زیر در تدوین پیچ دک استفاده کنید:
یک پیچ دک موفق باید بتواند در مدت زمان کوتاهی، معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه، ایده کسب و کار را بهشکلی منسجم و مقتضی به سرمایهگذاران ارائه کند. بنابراین، پیچ دک باید حاوی مهمترین اطلاعات در مورد محصول، بازار هدف، مزیت رقابتی، تیم اجرایی، مدل درآمدی و پیشبینی مالی باشد.
استفاده از پیچ دک برای جلب سرمایهگذاری، از اوایل دهه ۱۹۹۰ و همزمان با رشد شرکتهای نوپای تکنولوژی شروع شد. در آن زمان، شرکتهای جوان نیاز داشتند تا در مدت زمان کوتاهی، ایده و پتانسیل رشد خود را به سرمایهگذاران اثبات کنند. پیچ دک ابزار مناسبی برای این منظور بود.
امروزه پیچ دک به یک استاندارد طلایی برای ارائه ایدههای کسب و کار به سرمایهگذاران تبدیل شده است. علاوهبر استارتاپها، شرکتهای بزرگ نیز برای جلب سرمایهگذاری در پروژههای جدید از پیچ دک استفاده میکنند.
بایدها و نبایدهای تهیه یک پیچ دک استاندارد
بسیاری از کارآفرینان در زمان تهیه پیچ دک دچار اشتباهات فاحشی میشوند. اگر میخواهید در این دسته از افراد نباشید؛ نبایدهای زیر را در زمان تدوین این ارائه در نظر بگیرید:
به جای این نبایدها، حتما از نکات مثبت زیر در تدوین پیچ دک استفاده کنید: