مدل کسب‌و‌کار
مدل کسب‌و‌کار
 

در کنار همه دلایل محکمی که ضرورت طرح کسب‌وکار را از ابتدای فعالیت استارتاپ نشان می‌دهد؛ متخصصانی هم هستند که داشتن طرح کسب‌وکار را ضروری نمی‌دانند. اغلب این افراد معتقد هستند که کارآفرینان نمی‌دانند استارتاپ‌های آن در عمل چگونه کار خواهد کرد؛ پیشبینی مواردی مانند ویژگی‌های نهایی محصول، قیمت‌گذاری، روش بازاریابی و توزیع و… از ابتدای کار امکان‌پذیر نیست؛ و به همین دلیل نوشتن یک طرح کسب‌وکار با جزئیات فراوان و پیشبینی‌های متعدد، منطقی به نظر نمی‌رسد. آنها معتقد هستند که کارآفرینان تنها می‌توانند فرضیه‌هایی در مورد جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود ارائه داده و سپس آنها را در واقعیت آزمایش کنند. به همین دلیل طرح کسب‌وکار حتی می‌تواند مضر باشد. چراکه به کارآفرینان فشار وارد کرده و آنها را مجبور می‌کند به جای فکر کردن به پیشرفت خلاقانه و ترسیم آینده کسب‌وکار، مسیر احتمالا اشتباه مکتوب شده در طرح کسب‌وکار را تا انتها پیگیری کنند. در واقع در اغلب موارد طرح کسب‌وکار بر اساس پیشبینی‌های غیرقابل اتکا نگارش می‌شود؛ اما همین طرح، کارآفرین را در یک چارچوب محدود تحت فشار قرار می‌دهد؛ و شهامت و توان او را در تغییر مسیر استارتاپ کاهش می‌دهد.

از سویی بسیاری از متخصصان معتقد هستند که نگارش یک طرح کسب‌وکار با کیفیت نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. این در حالی است که اغلب استارتاپ‌ها در شروع کار با محدودیت‌های مالی و انسانی بسیاری مواجه هستند. این متخصصان معتقدند که در چنین شرایطی، پرداختن به طراحی نمونه‌های اولیه، توسعه محصول، بررسی روش‌های بازاریابی و… از اولویت بیشتری برخوردار است. بنابراین اگرچه در نهایت داشتن یک طرح کسب‌وکار مفید است؛ اما در اولویت‌بندی فعالیت‌های ضروری برای راه‌اندازی یک استارتاپ، در گزینه‌های اول قرار نمی‌گیرد.

نکته دیگر اینکه دنیای امروز با سرعت بسیار بالایی تغییر می‌کند. فناوری در حال پیشرفت است و بر همین اساس ترجیحات مشتریان و شرایط کلان اقتصادی تغییر می‌کند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که طرح تجاری شما خیلی زود منسوخ شود. به همین دلیل نگارش طرح کسب‌وکار یک فعالیت اولیه و یک‌باره نیست؛ بلکه باید آن را در زمان مناسب انجام داد و هم‌زمان با تغییرات روز، آن را به‌روز کرد.

گای کاوازاکی (Guy Kawasaki) می‌گوید:

«من معتقدم که دیگر نوشتن یک طرح تجاری دیگر ضروری نیست. شما نمی‌توانید وضعیت پنج سال آینده را از همین امروز پیش‌بینی کنید. در واقع اگر بتوانید یک سال آینده را درست پیش‌بینی کنید؛ خوش‌شانس خواهید بود

Online Business Model- ساخت آنلاین مستند مدل کسب‌و‌کار
طراحی مدل کسب‌و‌کار (Business Model)
 
۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال رایگان
 
 
 
مدل کسب‌و‌کار
مدل کسب‌و‌کار
 

در کنار همه دلایل محکمی که ضرورت طرح کسب‌وکار را از ابتدای فعالیت استارتاپ نشان می‌دهد؛ متخصصانی هم هستند که داشتن طرح کسب‌وکار را ضروری نمی‌دانند. اغلب این افراد معتقد هستند که کارآفرینان نمی‌دانند استارتاپ‌های آن در عمل چگونه کار خواهد کرد؛ پیشبینی مواردی مانند ویژگی‌های نهایی محصول، قیمت‌گذاری، روش بازاریابی و توزیع و… از ابتدای کار امکان‌پذیر نیست؛ و به همین دلیل نوشتن یک طرح کسب‌وکار با جزئیات فراوان و پیشبینی‌های متعدد، منطقی به نظر نمی‌رسد. آنها معتقد هستند که کارآفرینان تنها می‌توانند فرضیه‌هایی در مورد جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود ارائه داده و سپس آنها را در واقعیت آزمایش کنند. به همین دلیل طرح کسب‌وکار حتی می‌تواند مضر باشد. چراکه به کارآفرینان فشار وارد کرده و آنها را مجبور می‌کند به جای فکر کردن به پیشرفت خلاقانه و ترسیم آینده کسب‌وکار، مسیر احتمالا اشتباه مکتوب شده در طرح کسب‌وکار را تا انتها پیگیری کنند. در واقع در اغلب موارد طرح کسب‌وکار بر اساس پیشبینی‌های غیرقابل اتکا نگارش می‌شود؛ اما همین طرح، کارآفرین را در یک چارچوب محدود تحت فشار قرار می‌دهد؛ و شهامت و توان او را در تغییر مسیر استارتاپ کاهش می‌دهد.

از سویی بسیاری از متخصصان معتقد هستند که نگارش یک طرح کسب‌وکار با کیفیت نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. این در حالی است که اغلب استارتاپ‌ها در شروع کار با محدودیت‌های مالی و انسانی بسیاری مواجه هستند. این متخصصان معتقدند که در چنین شرایطی، پرداختن به طراحی نمونه‌های اولیه، توسعه محصول، بررسی روش‌های بازاریابی و… از اولویت بیشتری برخوردار است. بنابراین اگرچه در نهایت داشتن یک طرح کسب‌وکار مفید است؛ اما در اولویت‌بندی فعالیت‌های ضروری برای راه‌اندازی یک استارتاپ، در گزینه‌های اول قرار نمی‌گیرد.

نکته دیگر اینکه دنیای امروز با سرعت بسیار بالایی تغییر می‌کند. فناوری در حال پیشرفت است و بر همین اساس ترجیحات مشتریان و شرایط کلان اقتصادی تغییر می‌کند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که طرح تجاری شما خیلی زود منسوخ شود. به همین دلیل نگارش طرح کسب‌وکار یک فعالیت اولیه و یک‌باره نیست؛ بلکه باید آن را در زمان مناسب انجام داد و هم‌زمان با تغییرات روز، آن را به‌روز کرد.

گای کاوازاکی (Guy Kawasaki) می‌گوید:

«من معتقدم که دیگر نوشتن یک طرح تجاری دیگر ضروری نیست. شما نمی‌توانید وضعیت پنج سال آینده را از همین امروز پیش‌بینی کنید. در واقع اگر بتوانید یک سال آینده را درست پیش‌بینی کنید؛ خوش‌شانس خواهید بود

Online Business Model- ساخت آنلاین مستند مدل کسب‌و‌کار
طراحی مدل کسب‌و‌کار (Business Model)
 
۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال رایگان